De communicatiespecialist Wet open overheid richt zich op het ontwikkelen van effectieve communicatiemiddelen voor de politieorganisatie, met als doel specifieke doelgroepen voor te bereiden op de openbaarmaking van informatie volgens de wet. Deze rol omvat het opstellen van communicatieplannen en -middelen die aansluiten bij de richtlijnen van de communicatiestrategie Wet open overheid en de visie op transparantie. Het omvat ook het begeleiden van doelgroepen tijdens het veranderproces en het stimuleren van een verandering van mindset binnen de gehele politieorganisatie. De activiteiten zijn van toepassing op zowel regionale eenheden als landelijke organisatieonderdelen. Kortom, deze rol is cruciaal voor een effectieve implementatie van de Wet open overheid binnen de politie.
Kennis en vaardigheden m.b.t. het implementeren van de Wet open overheid. Het mondeling en schriftelijk kunnen uitleggen wat deze Wet betekent voor iemands werkproces. Als communicatiespecialist pas je dat direct toe in de communicatiemiddelen die je inzet. Je reikt tips en handvatten aan voor het schrijven voor de openbaarheid. Als communicatiespecialist draag je het schrijven op communicatie B1-niveau uit en pas je het zelf toe.
Als communicatiespecialist moet je zowel kunnen inspelen op de veranderingen m.b.t. werkprocessen, IV-voorzieningen (systemen en tools) én bijdragen aan de benodigde cultuur- en gedragsverandering.
Als communicatiespecialist moet je naast het kunnen ontwikkelen van communicatiemiddelen, vooral kunnen bijdragen aan de benodigde cultuur- en gedragsverandering. Het kunnen aantonen van toepassing van verandermanagement in verandertrajecten waarbij werkprocessen zijn aangepast, nieuwe IV is ingezet en de gewenste verandering in mindset en gedrag tot stand is gekomen: van een gesloten cultuur naar een open tenzij cultuur. Waarbij transparantie als belangrijke waarde wordt gezien.
Taken (niet uitputtend):