De ICT-projectmanager speelt een cruciale rol binnen organisaties die bezig zijn met complexe projecten, vooral in de publieke sector. Dit kan onder andere inhouden dat de projectmanager verantwoordelijk is voor de planning, uitvoering en afronding van ICT-projecten zoals datamigraties en applicatie-integraties. Een belangrijke verantwoordelijkheid is het zorgen voor een soepele samenwerking tussen verschillende teams en externe partijen, waarbij heldere communicatie een sleutelcomponent is. ICT-projectmanagers zorgen ervoor dat de projectdoelen in lijn zijn met de strategische doelstellingen van de organisatie en dat alle stakeholders goed geïnformeerd blijven over de voortgang en eventuele knelpunten.
Vanwege de aard van de opdrachten in de openbare sector, zijn de werkzaamheden vaak tijdelijk van aard, wat de rol zeer dynamisch maakt. Projectmanagers in deze sector werken vaak als zelfstandig ondernemer (zzp) of op basis van interim werk. Dit biedt de kans om aan diverse opdrachten te werken, waaronder opdrachten voor de overheid en grote gemeentelijke fusies. De gemiddelde primaire focus ligt op het behalen van resultaten binnen gestelde tijdslijnen en budgetten, maar ook op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie.
De functie van ICT-projectmanager omvat diverse taken. Dit kan variëren van het opstellen van projectplannen en specificeerbare rapportages, tot het begeleiden van teamleden en het optimaliseren van processen. Projectmanagers zijn vaak bezig met risicoanalyses en kwaliteitscontroles om ervoor te zorgen dat het project conform de verwachtingen en eisen wordt uitgevoerd. Daarnaast kunnen zij ook een coachende rol aannemen zodra projecten in de uitvoeringsfase komen. Al deze elementen maken het werk uitdagend en veelzijdig, en vereisen dat de projectmanager snel kan schakelen tussen verschillende taken en verantwoordelijkheden.
Om een specialist te worden in deze functie is het essentieel om een gedegen opleiding te volgen, met een minimum van HBO-bachelor niveau. Vaak is aanvullende kennis van projectmanagementmethodieken zoals PRINCE2 of Agile van groot belang. Werkervaring in de publieke sector is eveneens een pre, omdat dit inzicht geeft in de specifieke uitdagingen en procedures die daar spelen. Daarnaast is voortdurende professionele ontwikkeling van belang, bijvoorbeeld door het volgen van cursussen en het oppakken van zzp opdrachten om zo de nodige ervaring op te doen binnen verschillende organisaties. Door het opbouwen van een netwerk in de sector kan men bovendien nieuwe opdrachten en kansen voor groei ontdekken.
OPLEIDINGSNIVEAU:
HBO bachelor niveau
SALARISINDICATIE IN LOONDIENST
€4500 - €6000 per maand
INDICATIE UURTARIEF BIJ ZZP
€60 - €90 per uur
DOORGROEIMOGELIJKHEDEN
Senior ICT-projectmanager, Programma Manager
COMPTENTIES & VAARDIGHEDEN
Communicatief sterk, resultaatgericht, teamplayer, organisatorisch inzicht, probleemoplossend vermogen
GERELATEERDE FUNCTIES
Projectmanager, IT Consultant, Change Manager
De ICT-projectmanager speelt een cruciale rol binnen organisaties die bezig zijn met complexe projecten, vooral in de publieke sector. Dit kan onder andere inhouden dat de projectmanager verantwoordelijk is voor de planning, uitvoering en afronding van ICT-projecten zoals datamigraties en applicatie-integraties. Een belangrijke verantwoordelijkheid is het zorgen voor een soepele samenwerking tussen verschillende teams en externe partijen, waarbij heldere communicatie een sleutelcomponent is. ICT-projectmanagers zorgen ervoor dat de projectdoelen in lijn zijn met de strategische doelstellingen van de organisatie en dat alle stakeholders goed geïnformeerd blijven over de voortgang en eventuele knelpunten.
Vanwege de aard van de opdrachten in de openbare sector, zijn de werkzaamheden vaak tijdelijk van aard, wat de rol zeer dynamisch maakt. Projectmanagers in deze sector werken vaak als zelfstandig ondernemer (zzp) of op basis van interim werk. Dit biedt de kans om aan diverse opdrachten te werken, waaronder opdrachten voor de overheid en grote gemeentelijke fusies. De gemiddelde primaire focus ligt op het behalen van resultaten binnen gestelde tijdslijnen en budgetten, maar ook op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie.
De functie van ICT-projectmanager omvat diverse taken. Dit kan variëren van het opstellen van projectplannen en specificeerbare rapportages, tot het begeleiden van teamleden en het optimaliseren van processen. Projectmanagers zijn vaak bezig met risicoanalyses en kwaliteitscontroles om ervoor te zorgen dat het project conform de verwachtingen en eisen wordt uitgevoerd. Daarnaast kunnen zij ook een coachende rol aannemen zodra projecten in de uitvoeringsfase komen. Al deze elementen maken het werk uitdagend en veelzijdig, en vereisen dat de projectmanager snel kan schakelen tussen verschillende taken en verantwoordelijkheden.
Om een specialist te worden in deze functie is het essentieel om een gedegen opleiding te volgen, met een minimum van HBO-bachelor niveau. Vaak is aanvullende kennis van projectmanagementmethodieken zoals PRINCE2 of Agile van groot belang. Werkervaring in de publieke sector is eveneens een pre, omdat dit inzicht geeft in de specifieke uitdagingen en procedures die daar spelen. Daarnaast is voortdurende professionele ontwikkeling van belang, bijvoorbeeld door het volgen van cursussen en het oppakken van zzp opdrachten om zo de nodige ervaring op te doen binnen verschillende organisaties. Door het opbouwen van een netwerk in de sector kan men bovendien nieuwe opdrachten en kansen voor groei ontdekken.
OPLEIDINGSNIVEAU:
HBO bachelor niveau
SALARISINDICATIE IN LOONDIENST
€4500 - €6000 per maand
INDICATIE UURTARIEF BIJ ZZP
€60 - €90 per uur
DOORGROEIMOGELIJKHEDEN
Senior ICT-projectmanager, Programma Manager
COMPTENTIES & VAARDIGHEDEN
Communicatief sterk, resultaatgericht, teamplayer, organisatorisch inzicht, probleemoplossend vermogen
GERELATEERDE FUNCTIES
Projectmanager, IT Consultant, Change Manager
De gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum hebben besloten tot een ambtelijke fusie, met de fusiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Naast deze ambtelijke fusie staat er ook een bestuurlijke fusie gepland per 1 januari 2027. Deze veranderingen zullen ervoor zorgen dat de data en informatie van Wijdemeren geïntegreerd worden in het IT-landschap van Hilversum. Ter ondersteuning van dit proces zijn we op zoek naar een ervaren projectmanager die in staat is snel in te springen op lopende projecten en deze succesvol af te ronden. Je leidt diverse ICT-deelprojecten binnen het fusieprogramma, zoals het harmoniseren van toepassingen en het beheren van de datamigratie van Wijdemeren naar Hilversum. Je speelt een cruciale rol in een impactvol fusieproject dat bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van de gemeentelijke organisatie.
Wij zoeken een projectmanager met ervaring in complexe migratietrajecten, die energie haalt uit het leiden van uitdagende projecten. Je bent volledig beschikbaar voor 36 uur per week, bij voorkeur zo snel mogelijk, maar uiterlijk per 1 november. Aangezien de opdracht loopt tot eind 2025 met een mogelijkheid tot verlenging, verwachten we dat je een proactieve houding hebt en in staat bent om helder te communiceren met zowel interne als externe stakeholders. Ervaring met projectmanagement binnen de publieke sector is een pre. Je beschikt over sterke vaardigheden in prioriteiten stellen en bent in staat om strategisch te schakelen tussen operationele taken en projectdoelstellingen. Je bent een teamspeler, maar ook in staat om zelfstandig te werken en kan als verbinder fungeren binnen het projectteam.
De Transparante Broker BV
Waldorpstraat 5
2521 CA 's-Gravenhage