Een kwartiermaker binnen het onderwijs en sociaal domein richt zich voornamelijk op het verbeteren van de ondersteuning en begeleiding van leerlingen die speciale vervoersbehoeften hebben. In deze rol fungeert de kwartiermaker als schakel tussen ouders, scholen, en gemeentelijke instanties. Dit vraagt om sterke communicatieve vaardigheden en het vermogen om empathisch te luisteren naar de betrokken partijen, zodat hun zorgen en wensen in kaart gebracht kunnen worden. Het is essentieel dat de kwartiermaker begrijpt wat de uitdagingen zijn rondom leerlingenvervoer, vooral voor kinderen met een beperking.
In het kader van zzp opdrachten en opdrachten overheid is het belangrijk dat de kwartiermaker proactief durft te zijn in het ontwikkelen van nieuwe aanpakken en beleid. Dit kan onder andere inhouden dat de kwartiermaker nieuwe initiatieven opzet die gericht zijn op zelfstandigheid bij leerlingen, door hen dichterbij het onderwijs en de maatschappij te brengen. Het salaris voor een kwartiermaker kan behoorlijk variëren afhankelijk van de ervaring, met interim werk mogelijk voor hogere tarieven, vooral in grotere gemeenten waar de vraag naar gespecialiseerde kennis groot is.
Typische taken binnen deze functie zijn het in gesprek gaan met leerlingen en ouders om hun persoonlijke vervoersontwikkelplan op te stellen. Dit betekent dat de kwartiermaker kijkt naar de mogelijkheden om leerlingen in staat te stellen zelf met de fiets of het openbaar vervoer naar school te gaan. Daarnaast is de kwartiermaker verantwoordelijk voor het opstellen en implementeren van beleid en werkwijzen die de samenwerking tussen alle betrokken partijen bevorderen. Dit vereist niet alleen creativiteit, maar ook een goed analytisch vermogen om de situatie waarin leerlingen zich bevinden te begrijpen.
Om specialist te worden in deze functie is het belangrijk om ervaring op te doen in de onderwijs- en zorgsector, met een focus op het werken met kinderen. Het volgen van gerichte opleidingen en trainingen kan ook bijdragen aan de ontwikkeling van relevante vaardigheden, zoals motiverende gesprekstechnieken en kennis van gemeentelijke regelingen. Verder zijn netwerken binnen het sociaal domein en het onderhouden van contacten met andere professionals essentieel voor de groei in dit vakgebied. Bovendien kan men door gebruik te maken van platforms zoals DAS, die opdrachten voor zelfstandige professionals bieden, zich verder ontwikkelen en nieuwe kansen ontdekken binnen de sector.
OPLEIDINGSNIVEAU:
HBO werk- en denkniveau
SALARISINDICATIE IN LOONDIENST
€3500 - €5000 per maand
INDICATIE UURTARIEF BIJ ZZP
€4500 - €7000 per maand
DOORGROEIMOGELIJKHEDEN
Senior kwartiermaker, Hoofd onderwijsprojecten, Beleidsadviseur
COMPTENTIES & VAARDIGHEDEN
Communicatieve vaardigheden, Analytisch vermogen, Creatief denken, Empathische benadering, Resultaatgerichtheid
GERELATEERDE FUNCTIES
Sociaal werker, Onderwijsadviseur, Projectmanager sociaal domein
Een kwartiermaker binnen het onderwijs en sociaal domein richt zich voornamelijk op het verbeteren van de ondersteuning en begeleiding van leerlingen die speciale vervoersbehoeften hebben. In deze rol fungeert de kwartiermaker als schakel tussen ouders, scholen, en gemeentelijke instanties. Dit vraagt om sterke communicatieve vaardigheden en het vermogen om empathisch te luisteren naar de betrokken partijen, zodat hun zorgen en wensen in kaart gebracht kunnen worden. Het is essentieel dat de kwartiermaker begrijpt wat de uitdagingen zijn rondom leerlingenvervoer, vooral voor kinderen met een beperking.
In het kader van zzp opdrachten en opdrachten overheid is het belangrijk dat de kwartiermaker proactief durft te zijn in het ontwikkelen van nieuwe aanpakken en beleid. Dit kan onder andere inhouden dat de kwartiermaker nieuwe initiatieven opzet die gericht zijn op zelfstandigheid bij leerlingen, door hen dichterbij het onderwijs en de maatschappij te brengen. Het salaris voor een kwartiermaker kan behoorlijk variëren afhankelijk van de ervaring, met interim werk mogelijk voor hogere tarieven, vooral in grotere gemeenten waar de vraag naar gespecialiseerde kennis groot is.
Typische taken binnen deze functie zijn het in gesprek gaan met leerlingen en ouders om hun persoonlijke vervoersontwikkelplan op te stellen. Dit betekent dat de kwartiermaker kijkt naar de mogelijkheden om leerlingen in staat te stellen zelf met de fiets of het openbaar vervoer naar school te gaan. Daarnaast is de kwartiermaker verantwoordelijk voor het opstellen en implementeren van beleid en werkwijzen die de samenwerking tussen alle betrokken partijen bevorderen. Dit vereist niet alleen creativiteit, maar ook een goed analytisch vermogen om de situatie waarin leerlingen zich bevinden te begrijpen.
Om specialist te worden in deze functie is het belangrijk om ervaring op te doen in de onderwijs- en zorgsector, met een focus op het werken met kinderen. Het volgen van gerichte opleidingen en trainingen kan ook bijdragen aan de ontwikkeling van relevante vaardigheden, zoals motiverende gesprekstechnieken en kennis van gemeentelijke regelingen. Verder zijn netwerken binnen het sociaal domein en het onderhouden van contacten met andere professionals essentieel voor de groei in dit vakgebied. Bovendien kan men door gebruik te maken van platforms zoals DAS, die opdrachten voor zelfstandige professionals bieden, zich verder ontwikkelen en nieuwe kansen ontdekken binnen de sector.
OPLEIDINGSNIVEAU:
HBO werk- en denkniveau
SALARISINDICATIE IN LOONDIENST
€3500 - €5000 per maand
INDICATIE UURTARIEF BIJ ZZP
€4500 - €7000 per maand
DOORGROEIMOGELIJKHEDEN
Senior kwartiermaker, Hoofd onderwijsprojecten, Beleidsadviseur
COMPTENTIES & VAARDIGHEDEN
Communicatieve vaardigheden, Analytisch vermogen, Creatief denken, Empathische benadering, Resultaatgerichtheid
GERELATEERDE FUNCTIES
Sociaal werker, Onderwijsadviseur, Projectmanager sociaal domein
De arbeidsmigratie in Nederland heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt, wat gepaard gaat met diverse maatschappelijke uitdagingen. Deze problemen omvatten werk- en woonomstandigheden, toegang tot zorg, inkomenspositie, en dakloosheid. Het Ministerie van Sociale Zaken heeft als doel om een landelijk netwerk te creëren voor arbeidsmigranten door middel van WIN-punten, die informatie en ondersteuning bieden in 35 arbeidsmarktregio's. In de regio Holland Rijnland zijn we bezig om onderzoek te doen naar de beste vorm van een WIN-punt en willen we met partners samenwerken om dit te realiseren. Er is behoefte aan een kwartiermaker die deze processen begeleidt en ervoor zorgt dat er voor de zomer van 2026 een basisvariant operationeel is.
De ideale kandidaat heeft ervaring met projectmanagement en stakeholdermanagement, bij voorkeur binnen de publieke sector of sociale dienstverlening. Je bent communicatief vaardig, kan goed samenwerken met diverse partners en hebt affiniteit met de problematiek van arbeidsmigranten. Je hebt een proactieve houding en kunt zowel strategisch als operationeel denken. Daarnaast is kennis van lokale arbeidsmarktstructuren en relevante wet- en regelgeving een pré. Je bent in staat om snel een overzicht te creëren en concrete stappen te zetten richting de realisatie van het WIN-punt.