Ga naar de inhoud
Over de Transparante Broker >> reageren op een opdracht scoren op de wensen

Reageren op een opdracht: scoren op de wensen

Blog

Wanneer je een opdracht ziet op onze website, dan vermelden we de eisen en wensen behorende bij de opdracht. Aan de eisen moet je voldoen, maar de wensen niet per sé. Toch zijn die wensen heel erg belangrijk. In dit blog leggen we dat uit: hoe scoor je op de wensen.

Wensen = punten verdienen

Wensen worden, net als eisen, gebruikt om te bepalen welke kandidaten de opdrachtgever gaat uitnodigen voor het intakegesprek. Bij eisen is het zwart-wit: voldoe je niet aan de eis, dan val je hoe dan ook af. Bij wensen zit dat net iets anders. Aan elke wens zitten punten gekoppeld. Hoe meer je aan de wens voldoet, hoe meer punten je kunt verdienen. Hoe dat werkt, leggen we later in dit blog uit.

Daarom is de term ‘wensen’ eigenlijk verkeerd. Bij die term zou kunnen denken: ‘als het zo is, dan is het fijn, maar het hoeft niet’. Maar dat is dus niet zo. Een betere term is ‘gunningscriteria’. 

Waar gaan wensen over?

Wensen kunnen, net als eisen, gaan over allerlei aspecten:

  • Opleiding
  • Certificeringen
  • Cursussen
  • Werkervaring
  • Systeemkennis
  • Beschikbaarheid
  • Etc. etc.

Scoor op de wensen

Ok, met wensen kun je dus punten verdienen. Maar hoe werkt dat nou precies? Per opdrachtgever is dat helaas verschillend, daarom nemen we een voorbeeld. Een opdrachtgever heeft 100 punten te verdelen: 70 punten gaan over de wensen, 30 punten gaan over het uurtarief.

Per wens kent de opdrachtgever een weging toe, en per antwoord kun je ook weer punten toebedeeld krijgen. Die laatste punten zijn dus andere punten dan de de eerder genoemde punten! Dat ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

  • Wens 1. Kandidaat is per 1 september 2024 beschikbaar (20%)
    • Ja: 100 punten
    • Nee: 0 punten
  • Wens 2. Kandidaat heeft werkervaring bij een gemeente (40%)
    • 5 jaar of meer: 100 punten
    • 3 of 4 jaar: 50 punten
    • 3 jaar of minder: 0 punten
  • Wens 3. Kandidaat beschikt over de volgende certificeringen (40%)
    • PRINCE2 Foundation (25 punten)
    • PRINCE2 Practitioner (25 punten)
    • CISM (25 punten)
    • CISA (25 punten)

Stel dat je score als volgt is:

  • Wens 1: je bent per 1 september beschikbaar, dus 20% * 100 punten = 20 punten
  • Wens 2: je hebt 4 jaar werkervaring bij een gemeente = 40% * 50 punten = 20 punten
  • Wens 3: je hebt alle certificeringen = 40% * 100 punten = 40 punten

Bij elkaar dus 80 punten. De punten tellen echter voor een verhouding van 70/30 mee, dus die 80 moet je nog een keer * 70% doen, dus je scoort 56 punten op de wensen.

Hoe je kunt scoren met tarief, dat leggen we in een volgend blog uit.

Voldoen aan de wensen op het cv vermelden!

Heel belangrijk: je moet kunnen beargumenteren dat je aan de wensen voldoet. Dat doe je door dat expliciet op je cv te vermelden, het liefst in de letterlijke bewoordingen van de opdrachtgever.

Ik scoor laag op de wensen. Wat kan ik doen?

Als je erg laag scoort op de wensen, dan moet je overwegen om niet te reageren op de opdracht. De stelregel is dat je eigenlijk maximaal of anders bijna maximaal moet scoren. Maar wat kun je nog meer doen?

  • Overweeg een scherp uurtarief. Met je tarief kun je ook punten verdienen, dus daarmee kun je een relatief lage score op de wensen enigszins compenseren.
  • Net als met de eisen kun je je cv een beetje tweaken. Dus bijvoorbeeld in plaats van maand-jaar vermeld je alleen de jaren. Zorg er wel voor dat je het kunt blijven uitleggen.
  • Voldoe aan de wensen zodra je op intakegesprek gaat. Dus haal het certificaat.
  • Dien gewoon in. Wellicht scoort iedereen laag op de wensen!

Conclusie

Wensen zijn niet vrijblijvend maar bepalen uiteindelijk samen met de eisen en uurtarief welke kandidaten worden uitgenodigd voor het intakegesprek. Je score op de wensen motiveer je met behulp van je cv. Scoor je laag op de wensen, overweeg dan om niet aan te bieden, of anders een heel scherp uurtarief te rekenen, je cv een beetje te tweaken, aan de wensen te voldoen voor je intakegesprek of door gewoonweg toch aan te bieden.

Heb je een vraag?

Of wil je in contact komen met ons team? Neem dan contact met ons op!