Ga naar de inhoud
Over de Transparante Broker >> reageren op een opdracht beschrijving van je werkervaring

Reageren op een opdracht: beschrijving van je werkervaring

Blog

Wanneer je reageert op een opdracht, dan moet je altijd je cv meesturen. In het vorige blog hebben we daar al aandacht aan besteed. Eén onderwerp daaruit verdient wat meer toelichting, namelijk de beschrijving van je werkervaring. Hoe pak je dat aan?

Belang van beschrijving van je werkervaring

Zoals we in eerdere blogs hebben uitgelegd worden bij alle opdrachten eisen en wensen vermeld. Het voldoen aan die eisen en wensen moet letterlijk op je cv terug komen. Alleen op die manier komt jouw cv bovenop de stapel te liggen.

Een voorbeeldje. De opdrachtgever kan bijvoorbeeld vragen om minimaal 2 jaar werkervaring in een bepaald vakgebied. Dat toon je dus aan middels de beschrijving van je werkervaring.

Beschrijving van je werkervaring

Maar hoe pak je dat nou eigenlijk aan, zo’n beschrijving van je werkervaring? Wat schrijf je op? Hoe maak je daar een verhaal van? Daar hebben we een mooie oplossing voor! Gebruik het volgende mantra: aanleiding – opdracht – aanpak – resultaat – technieken. Als je dat mantra volgt, dan kun je een mooi verhaal maken van je werkervaring. Laten we dat toelichten.

Aanleiding

Allereerst beschrijf je in één of twee zinnen wat er bij de opdrachtgever aan de hand was. Of te wel, wat is de reden om jou in te huren. Dat kan bijvoorbeeld zijn een bepaald project, een voorgenomenreorganisatie, een capaciteitstekort, een piek in de werkbelasting, etc. 

Opdracht

Vervolgens beschrijf je in één of twee zinnen welke rol je hebt gekregen en welke opdracht je van de opdrachtgever hebt meegekregen.

Aanpak

Hierna beschrijf je in enkele zinnen op welke wijze je de opdracht hebt aangepakt. Welke stappen hebben je gezet? Hoe heb je over de voortgang gerapporteerd? 

Resultaat

Tenslotte beschrijf je in één of twee zinnen het resultaat dat je hebt geboekt voor de opdrachtgever.

Technieken

Dit gedeelte is optioneel. Hier kun je beschrijven welke methoden, technieken en applicaties je hebt gebruikt. Deze vermeld je het beste separaat.

Gebruik ook de karaktereigenschappen in de beschrijving van je werkervaring

Bij veel opdrachten staan ook de gevraagde karaktereigenschappen, bijv. resultaatgerichtheid, samenwerken of helder en duidelijk communiceren. Die kun je natuurlijk mooi verweven in de beschrijving van je werkervaring!

Voorbeeld van beschrijving van je werkervaring

Hieronder volgen drie voorbeelden aan de hand van het mantra. Let op dat dit fictieve voorbeelden zijn, niet op waarheid berusten en louter dienen ter illustratie van het mantra.

Voorbeeld 1. Communicatieadviseur groot bouwproject

In provincie XYZ wordt een groot bouwproject gerealiseerd. Om omwonenden en andere belanghebbenden periodiek te informeren over het bouwproject ben ik ingehuurd als communicatieadviseur. Met het kernteam heb ik alle doelgroepen geïnventariseerd, waarna ik een communicatiematrix en -kalender heb ontwikkeld. Hierin staan per doelgroep de te versturen boodschappen op hoofdlijnen per medium, uitgezet in de tijd. Daarna heb ik voorstellen gemaakt voor de inhoud van de boodschappen en voor verzending en publicatie gezorgd. Ook heb ik voorlichtingsessies georganiseerd. Hierdoor zijn alle doelgroepen tijdig geïnformeerd en worden zij op de hoogte gehouden.

Technieken: PRINCE2

Voorbeeld 2. IT projectleider

Bij gemeente ABC is behoefte aan de implementatie van een nieuw IT systeem. De aanbesteding van de software is inmiddels afgerond. Als projectleider ben ik ingehuurd om de implementatie te verzorgen. Allereerst heb ik mij verdiept in de benodigde implementatiestappen en op basis daarvan een projectplan opgesteld. Dit plan heb ik met de leverancier en gebruikersorganisatie afgestemd, waarna de stuurgroep het plan heeft aangenomen. De implementatie is daarna zeer soepel verlopen, mede doordat ik alle benodigde partijen tijdig had betrokken. Hierdoor is de implementatie binnen tijd en budget afgerond.

Technieken: Agile/SCRUM, …

Voorbeeld 3. Administratief medewerker

Bij gemeente RST was als gevolg van zwangerschapsverlof een achterstand ontstaan met het behandelen van WOZ bezwaren. Ik ben als administratief medewerker ingehuurd om te ondersteunen in het wegwerken van de achterstand. Ik heb mij daarbij verdiept in de systemen en processen rondom de WOZ bezwaren, wat gelukkig gezien mijn ruime ervaring niet veel tijd kostte. Hierdoor hebben ik samen met mijn collega’s in korte tijd de achterstand kunnen wegwerken. Ook heb ik daarbij enkele verbetervoorstellen gedaan om de processen te versnellen.

Technieken: Excel, ….

Conclusie

Je opdrachtgever wil graag in je cv teruglezen dat jij de juiste kandidaat bent. Een goede beschrijving maken van je werkervaring is daarbij essentieel. Door gebruik te maken van het mantra aanleiding-opdracht-aanpak-resultaat-technieken kun je dit eenvoudig verhalend weergeven. Wees niet te onbescheiden en probeer ook de gevraagde karaktereigenschappen in je werkervaring te verwerken.

Heb je een vraag?

Of wil je in contact komen met ons team? Neem dan contact met ons op!