Ga naar de inhoud

Medewerker aan het woord: Luna

BLOG

Hoi! Mijn naam is Luna. Bij De Transparante Broker ben ik verantwoordelijk voor de marketing. Daarnaast ben ik momenteel mijn studie Strategic Product Design aan het afronden aan de TU Delft. Ik woon samen met mijn vriend op de campus in Delft, ideaal! In mijn vrije tijd fotografeer en kook ik graag.

Kun je iets vertellen over je rol bij De Transparante Broker?

Ik werk nu precies een jaar bij De Transparante Broker. Ik begon als studentondersteuner, waarbij ik onze recruiters hielp met administratieve taken. Begin vorig jaar begon het bedrijf flink te groeien en ontstond er behoefte aan een meer gestructureerde aanpak van marketing. Omdat ik al wat ervaring had als content creator en dit me een leuke uitdaging leek, ben ik hierin verder gegroeid.

In de zomer hebben we samen met Just Grow Atelier een marketingstrategie ontwikkeld. Ik probeer deze nu zo goed mogelijk uit te voeren, onder andere door actief te zijn op LinkedIn. We hebben bijvoorbeeld ook een videoreeks gemaakt met tips voor freelancers. Momenteel werk ik aan onze podcast, die ik ook host – een superleuke uitdaging!

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Op woensdag hebben we onze vaste DTB-dag, zoals we het zelf noemen. Dan is in principe iedereen op kantoor. De dag begint altijd met een cappuccino en wat gezelligheid. Daarna kijk ik naar de contentplanning. Soms moeten er nog LinkedIn-posts worden voorbereid of blogs geüpload – dat probeer ik altijd eerst te doen. ’s Middags is er vaak tijd voor het plannen van podcasts, medewerkerinterviews, enzovoort. Eigenlijk is geen enkele dag hetzelfde, en dat maakt het werk juist zo leuk!
De rest van de week werk ik flexibel vanuit huis. Dat is goed te combineren met mijn studie.

Hoe combineer je je studie met je werk bij De Transparante Broker?

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht, dus soms is het zeker een uitdaging. Ik doe graag veel dingen tegelijk, maar dat zorgt er wel eens voor dat ik in mijn hoofd constant bezig ben met werk én studie. Gelukkig is er veel overlap. Toen ik bijvoorbeeld net begon met de marketing bij DTB, volgde ik een vak over branding. De theorie uit dat vak heb ik direct kunnen toepassen bij het opzetten van onze marketingstrategie. Die praktijkervaring was ontzettend waardevol.

Wat vind je het leukste aan je werk bij De Transparante Broker?

De veelzijdigheid! Elke paar maanden werk ik aan een nieuw groot project, zoals de videoreeks of de podcast. Dat maakt het werk afwisselend en leerzaam. Het is ook geweldig om te zien hoe het bedrijf groeit. De stijgende cijfers – zowel op marketinggebied als bij het aantal sollicitaties – geven veel energie. Daarnaast waardeer ik de flexibiliteit en geniet ik enorm van de gezelligheid met mijn collega’s.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Voor mijn werk haal ik veel inspiratie uit mijn collega’s. Voor de paaspost brainstormden we laatst bijvoorbeeld fanatiek over de beste spreuk. En ik moet eerlijk toegeven: ook ChatGPT helpt soms met grappige of creatieve ideeën. Niet altijd superorigineel, maar het maakt bepaalde dingen wel makkelijker.

In mijn persoonlijke leven en tijdens mijn studie haal ik veel inspiratie uit vrienden. De meesten hebben ook Industrieel Ontwerpen gestudeerd en zijn enorm creatief. Ik volg hun projecten graag en vraag hen regelmatig om advies. Of het nu privé is of professioneel: de beste ideeën ontstaan meestal door er met anderen over te praten. Dat helpt echt!

Zijn er projecten waar je extra trots op bent? Kun je daar iets over vertellen?

Pfoe, lastige vraag! Er zijn meerdere projecten waar ik trots op ben. Zo ben ik erg trots op onze podcast. Ik had nog nooit een podcast gehost, dus het was best spannend in het begin. Maar het gaat steeds makkelijker en ik voel me er steeds comfortabeler bij. Ook ben ik trots op onze website. Daar hebben we het afgelopen jaar als team veel tijd en energie in gestoken.

Wat is de gekste marketingtrend die je ooit hebt gezien?

Ik hou enorm van humoristische marketing. Ryanair is daar een geweldig voorbeeld van – ze maken briljant gebruik van hun goedkope imago en nemen hun eigen klanten regelmatig op de hak. Ik raad iedereen aan om hun Instagram eens te bekijken. Je moet er van houden, maar vanuit marketingoogpunt vind ik het geniaal. De Duolingo-uil is ook een goed voorbeeld. Grappige en soms agressieve marketing, maar wel effectief – ook al raakte ik er soms lichtelijk gefrustreerd door.

Verder vind ik reactieve campagnes altijd leuk. Een favoriet is de ‘strijd’ tussen Balenciaga en IKEA. Balenciaga bracht een dure blauwe tas uit die sprekend leek op de iconische 0,99 cent FRAKTA-tas van IKEA. IKEA reageerde briljant met een advertentie: “Hoe herken je een echte FRAKTA?” met punten als “maakt een ritselend geluid” en “kan water dragen”. Heerlijk scherp.

Hoe werkt het?

Meer weten?