Ga naar de inhoud
Over de Transparante Broker >> de 3 meest voorkomende fouten op het cv

De 3 meest voorkomende fouten op het cv

Blog

Bij De Transparante Broker zien we dagelijks tientallen cv’s van kandidaten voorbij komen. De meeste cv’s laten heel goed onze adviezen zien over een goed cv, maar toch zijn er soms cv’s waar we echt niets mee kunnen. In dit blog beschrijven we de drie grootste fouten die je kunt maken.

Stijl- en taalfouten

Een cv vol stijl- en taalfouten staat slordig en kan voor de opdrachtgever een reden zijn om je bij voorbaat af te wijzen. Heb je moeite met het schrijven van correct Nederlands, laat dan je cv door iemand even nalezen of gebruik een AI.

Geen rekening houden met de vormeisen van de opdrachtgever

De meeste opdrachtgevers stellen een limiet aan het aantal pagina’s. Lever je een cv aan met meer pagina’s, dan worden de pagina’s die buiten het limiet vallen, niet meegenomen in de beoordeling. Heb je een uitgebreid cv en past het niet op bijvoorbeeld 3 pagina’s? Haal dan niet-relevante werkervaring weg.

Ook wordt er door sommige opdrachtgevers gevraagd om van een specifiek voorblad gebruik te maken. Doe je dat niet, dan word je door de opdrachtgever afgewezen.

Tenslotte zijn er opdrachtgevers die uit privacyoverwegingen geen persoonsgegevens op het cv willen hebben, met uitzondering van een voornaam en eerste letter achternaam. Staan er toch persoonsgegevens op, dan word je afgewezen.

Geen goede beschrijving werkervaring

Opdrachtgevers willen in je werkervaring terug zien dat je voldoet aan de eisen. Ook willen opdrachtgevers een onderbouwing zien van de score op de wensen. Toch zien we vaak cv’s voorbij komen van één pagina met daarop de werkervaring die als volgt is omschreven:

2021-2022 Communicatieadviseur bij ABC
2020-2021 Senior communicatiemedewerker bij XYZ

Hier kan een opdrachtgever niets mee, behalve zien dat je ervaring hebt opgedaan als communicatieadviseur. Maar de hele context ontbreekt, en de opdrachtgever heeft geen idee wat je hebt gedaan en wat het resultaat is geweest. Vandaar dat we altijd adviseren om je werkervaring te omschrijven waarbij je duidelijk laat zien welke waarde jij hebt toegevoegd voor de opdrachtgever. Dat doe je aan de hand van het volgende mantra:

  • Aanleiding: wat is de reden voor je inhuur
  • Opdracht: welke opdracht kreeg je van de opdrachtgever
  • Aanpak: hoe heb je de opdracht aangepakt
  • Resultaat: wat heb je uiteindelijk opgeleverd aan de opdrachtgever

Een voorbeeld hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

Gemeente XYZ is van plan om een nieuwe wijk te gaan ontwikkelen. Mogelijk kan er verkeers- en geluidsoverlast veroorzaakt worden voor de omwonenden. Als communicatieadviseur ben ik door de opdrachtgever ingehuurd met als doel de omwonenden te informeren en te begeleiden in het proces. Ik heb daarbij een plan gemaakt, dit plan met alle betrokkenen afgestemd en daarna uitvoering aan het plan gegeven. De uitvoering hield in het opstellen van diverse communicatieproducten, zoals een website en brieven, en het organiseren van bijeenkomsten voor omwonenden. De nieuwe wijk is inmiddels gerealiseerd en de omwonenden hebben hun waardering uitgesproken dat ze betrokken zijn in het proces.

Op deze manier kun je veel uitgebreider je werkervaring en je toegevoegde waarde voor de opdrachtgever laten zien! Aanvullend kun je nog de gebruikte methoden- en/of technieken erbij zetten.

Conclusie

Je cv is het allerbelangrijkste instrument wanneer je reageert op opdrachten. Het moet precies de juiste informatie bevatten voor de opdrachtgever om vast te stellen dat jij de beste kandidaat bent. Zorg voor een goede omschrijving van je werkervaring, zo min mogelijk spel- en stijlfouten en dat je cv voldoet aan de vormvereisten.